Hankintatoimen johtaminen ja kehittäminen
Paikka: | Etäkoulutus, |
Aika: | 18.05.2021 09:00 - 19.05.2021 16:00 |
Etäkoulutuksen tukena on oppimisympäristö: ennakkokysely | sähköinen koulutusmateriaali | osallistavat työkalut | verkostoitumiskeskustelut | Lue lisää >
Onko yrityksesi suurimman kustannuserän menestykselliseen hallintaan vaadittava osaaminen riittävän korkealla tasolla?
Vahvalla, ammattimaisella ja proaktiivisella otteella hankinnoilla vaikutetaan yrityksen tuloksentekoon ja kannattavuuteen – usein enemmän kuin yritysjohto uskoisikaan.
Ulkopuolelta ostettavat materiaalit ja palvelut muodostavat suurimmassa osassa yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita suurimman yksittäisen kustannuserän. Liiketoiminnan kannattavuudelle ja menestymiselle on keskeistä se, miten tätä kokonaisuutta johdetaan, hallitaan ja kehitetään.
Kun yritys keskittyy omaan ydinosaamiseensa, ostettujen palvelujen osuus kasvaa voimakkaasti ja niiden luonne usein monimutkaistuu. Tällöin korostuu entisestään hankintojen sekä toimittajaverkoston ja ulkoisten resurssien hallinnan merkitys. Ja ostamisessa ja toimittajamarkkinan hallinnassa ja johtamisessa tarvittavat kyvykkyydet ja osaaminen ovat yhä tärkeämpi menestyksen edellytys.
Koulutuksen käytyäsi
- Ymmärrät, miten ja millä keinoin hankintoja johtamalla ja kehittämällä vaikutat yrityksesi tuloksellisuuteen ja kilpailukykyyn
- Olet saanut uusia näkökulmia hankintojen kokonaisuuden hallintaan ja osaat kyseenalaistaa perinteisiä käsityksiä
- Pystyt tunnistamaan, mitkä ovat omassa yrityksessäsi vaadittavat menestyksellisen hankinnan avainkyvykkyydet ja mihin osaamisiin kannattaisi jatkossa erityisesti panostaa
- Sinulla on työkalut siihen, miten onnistuneella hankintastrategialla ja kategoriajohtamisella mahdollistetaan vahvan ammattimaisen hankintaotteen vieminen käytännön tasolle asti
- Pystyt johtamaan ja kehittämään hankintatoimen muutosta omassa organisaatiossasi.
Kaksipäiväisessä koulutuksessa käsittelemme kattavasti mm. tarjonta- ja toimittajamarkkinoiden hallintaa, hankintastrategioiden laadintaa ja hankintatoiminnan johtamista, tavoitteellista suunnittelua sekä ohjaamista ja kehittämistä. Opit järjestelmällisen hankintaprosessien hallinnan periaatteet sekä käymme läpi keskeiset hankinnan osa-alueet ohjauksen ja kilpailukyvyn parantamisen näkökulmasta. Perehdymme myös hankinnan onnistumisen arviointiin ja toimivan hankinnan seuranta- ja mittaamisjärjestelmän rakentamiseen.
Koulutuksen aineisto perustuu laaja-alaiseen käytännön kokemukseen ja toisaalta vahvaan otteeseen alan viimeisimmästä akateemisesta tutkimuksesta. Kurssin aikana keskustelemme ja käymme läpi tapausesimerkkejä ja teemme useita ryhmätöitä, joissa pääset soveltamaan käytäntöön teoriassa opittuja asioita. Samalla saat valmiuksia menetelmien ja välineiden hyödyntämiseen käytännössä ja kehittämisen apuna omassa toimintaympäristössäsi.
Kenelle?
Sekä tuotteiden että palvelujen hankinta- ja ostojohtajille ja -päälliköille. Tämän lisäksi suosittelemme kurssia kaikille muille osto- ja hankintatoimen parissa työskenteleville henkilöille, joiden tehtävänkuvaan kuuluu hankintatoiminnan strateginen kehittäminen, ohjaaminen ja muutosprosessien hallinta.
Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 3), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.
Koulutuksen ohjelmaan pääset tutustumaan sivuston ylälaidasta kohdasta Ohjelma.