Tapahtuman kuvaus Kouluttajat

Tehokas kilpailuttaminen

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 26.04.2022 09:00 - 03.05.2022 13:00

Ohjelma   Kenelle   Hyödyt


Koulutuspäivät 26.4., 28.4. ja 3.5.2022 klo 9.00–13.00 (3 x ½ pv)

Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään kilpailutuksen merkityksen osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Saat työkalut hankintojen tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa.


Koulutusmenetelmä

Koulutus toteutetaan kolmena puolikkaana etäpäivänä vuorovaikutteisilla ja osallistuttavilla menetelmillä. Kuulet oikeita caseja ja todellisia esimerkkejä. Koulutuksen aikana on ryhmäkeskusteluja ja pienryhmätehtäviä – pohtiessasi asioita muiden osallistujien kanssa asiat konkretisoituvat ja opittua tietoa sovelletaan välittömästi käytäntöön. Jokaisessa keskustelussa ja pienryhmässä saat myös sparrausta kouluttajan ryhmäyhteenvedoissa. Koulutuspäivän jälkeen voit vielä täydentää osaamistasi Q&A-kyselytunnilla, joka järjestetään noin kuukauden kuluttua koulutuksen jälkeen.


Mitä sinä ja yrityksesi hyödytte koulutuksesta?

Kilpailuttaminen on ollut kautta aikojen hankinnan perinteinen lähestymistapa, mutta voiko perinteisellä kilpailuttamisella enää pärjätä? Moderni hankinta hyödyntää toimittajamarkkinoiden mahdollisuudet ja tähän tarvitaan uudenlaista otetta myös kilpailuttamiselta. Tässä koulutuksessa opit, miten saat toimittajamarkkinoista mahdollisimman paljon irti ja miten kilpailutat suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet ja kriteerit huomioiden. Kilpailutuksessa tärkeitä kriteereitä hinnan lisäksi voi olla esimerkiksi laatu, kokemus ja referenssit sekä aikataulut.

Koulutuksen opit ja hyödyt

  • Ymmärrät yrityksen sisäisen sekä ulkoisen liiketoimintaympäristön merkityksen kilpailuttamisen onnistumiseen.
  • Tiedät, miten voit välttää hankintojen valmisteluun liittyvät sudenkuopat.
  • Osaat soveltaa hankinnan kilpailuttamisen taitoja valiten oikean menetelmän eri tilanteissa saavuttaaksesi todellisia, mitattavissa olevia säästöjä hankinnan kokonaiskustannuksissa.
  • Hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä hankinnan työkaluja suunnitelmallisen ja tuottavan kilpailutushankkeen toteuttamisessa.

Kenelle

Kaikille hankinnan ammattilaisille, jotka haluavat oppia ja kehittää osaamistaan hankinnan kilpailuttamisessa.


Ohjelma

Suunnitelmallinen kilpailutus

  • Hankintatarpeiden syntyminen
  • Liiketoiminnan ja hankinnan tavoitteet
  • Oma asema markkinoilla
  • Ostosalkkuanalyysi
  • Jatkuva kilpailutus vai kumppanuus
  • Kilpailutuksen tavoitteet
  • Kilpailutuksen projektointi – miten hankitaan

Kilpailutusprosessi

  • Vaatimusmäärittelyt – mitä, milloin ja kuinka paljon?
  • Toimittajamarkkinatutkimus
  • Toimittajavaatimukset
  • Tarjouspyyntömenettelyt
  • Verifiointimenettelyt
  • Sähköiset työkalut – case
  • Sopimusvaihtoehdot

Toimittajan valinta ja valmistelu

  • Toimittajavastineiden vertailu ja analysointi
  • Toimittajien taustakartoitus
  • Toimittajien vertailu
  • Kustannusrakenneanalyysi ja tavoitekustannus
  • Riskianalyysi
  • Toimittajan valinta
  • Toimittajamuutoksen valmistelu
  • Sopimusneuvottelut ja -viimeistely

Kilpailutuksen tulosten jalkautus

  • Sopimuksen käyttöönotto
  • Hallittu toimittajavaihdos
  • Sisäinen yhteistyö toimittaja- ja sopimusvaihdoksen onnistumiseksi
  • Yhteistyön käynnistäminen ja toimittajan ohjaaminen
  • Toimittajan ja sopimuksen seuranta ja mittaaminen
  • Kilpailutuksen onnistumisen arviointi

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.

Ilmoittaudu tästä

Tapahtuman kouluttajat

Petri Hällfors
Procurement Consultant

Petri Hällforsilla on hankinnan ja logistiikan kehittämiskokemusta yli 15 vuoden ajalta kansainvälisen hankinnan, ostotoiminnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä eri yrityksissä. Tämän työkokemuksen kautta hänellä on

  • monipuolista hankintakokemusta strategisesta hankinnasta, projektiostoista, investointihankkeista ja epäsuorista hankinnoista sekä
  • logistiikan kokemusta kuljetusten organisoinnista, kilpailutuksista ja kuljetussopimuksista sisältäen kumipyörä-meri-lento ja end-to-end ratkaisut

Hankinnan ja logistiikan syvää asiantuntijuutta tukee kattava tietämys eri toiminnanohjaus- ja laatujärjestelmien sisällöistä sekä vaatimuksista.

Petri on toiminut hankinnan, oston ja logistiikan tehtävissä mm. Technion Oy, Trafotek Oy, Wiima Logistics Oy ja PerkinElmer yrityksissä. Nykyään Petri toimii projekti- ja hankintapäällikön rooleissa ValueSource Partners Oy:ssa.

Petri on aktiivinen LOGYn jäsen ja toiminut mm. LOGYn hallituksen jäsenenä sekä Varsinais-Suomen alueen johtoryhmän puheenjohtajana ja jäsenenä. Hän myös kouluttaa aktiivisesti LOGYn koulutuksissa ja tapahtumissa.

Ilmoittaudu tästä

HINNAT

  • Normaalihinta 1 395 € + alv
  • LOGYn jäsenhinta 1 255 € + alv

Hinnat sisältävät tarjoilun sekä sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen ja jälkeen koulutuspäivien. Laskutus noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta.


Oppimisympäristössä

  • ennakkotapaaminen
  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • pienryhmätyöskentelyt
  • Q&A-keskustelu

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenyyteen.

Ilmoittautuminen
25.4.2022 mennessä

Lisätietoja
Maarit Mänttäri
koulutuspäällikkö
maarit.manttari@logy.fi
0400 975 480

Peruutusehdot
Lue ehdot tästä

Koulutuksen kesto
2 päivää

Aikataulu
26.4. klo 9.00–13.00
28.4. klo 9.00–13.00
3.5. klo 9.00–13.00

Tästä koulutuksesta saat IFPSM:n PAS-sertifikaatin osatodistuksen >