Koulutusohjelman sisältö

Hankintapäällikön koulutusohjelma 2025–2026 sisältää 17 eri aihetta, viisi eri kouluttajaa ja 4 lähipäivää, 20 puolen päivän etäpäivää sekä noin 6 itseopiskelu- tai vertaisopiskelupäivää.


 

Hankinta osana organisaation liiketoimintaa ja toimitusketjua

Koulutuksen laajuus: 2 pv
Koulutuksen toteutusmuoto: LÄHI
Koulutuksen sisältö:

  • Hankinnan rooli yrityksessä
  • Hankintojen prosessit ja niiden johtaminen
  • Toimitusketjun hallinnan perusteet ja hankinnan yhteys toimitusketjun hallintaan
  • Kohti ulkoisten resurssien johtamista
Kouluttajana:
Ilkka Sillanpää

 



Hankinnat ja talous 

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutuksen toteutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Hankinnan vaikuttavuus ja sen arviointi yrityksessä ja julkisessa organisaatiossa
  • Hankinnan rooli yrityksen taloudellisen suorituskyvyn näkökulmasta
  • Hankinnan vaikutukset yrityksen taloudellisiin toimintaedellytyksiin
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen


Kilpailuttaminen 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2*0,5 pv)
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Kilpailutuksen suunnittelu
  • Kilpailutusprosessi
  • Toimittajan valinta ja valmistelu
  • Kilpailutuksen tulosten jalkautus
Kouluttajana:
Ilkka Sillanpää


Neuvottelutaidot 

Koulutuksen laajuus: 1 pv
Koulutuksen toteutusmuoto: LÄHI
Koulutuksen sisältö:

  • Neuvotteluaseman rakentaminen ja hyödyntäminen
  • Hankinnan valmistautuminen neuvotteluun
  • Onnistuneen neuvottelun perusasiat
  • Neuvottelutapahtuma tulokselliseksi
  • Neuvottelu SRM-elinkaarena
Kouluttajana:
Satu Welling


Hankintasopimukset ja lainsäädäntö 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2 * 0.5 pv)
Koulutuksen toteutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Kokonaisvaltainen sopimusymmärrys rakenteesta, keskeisestä sisällöstä ja sopimusprosessista
  • Ostosopimuksen elinkaari ja sisältö
  • Yleiset sopimusehdot ja toimituslausekkeet
  • Tärkeät huomioitavat asiat sopimuksen laatimisessa
Kouluttajana:
Harri Laakso


Hankintojen mittaaminen 

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutuksen toteutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Mitä ja miksi mitataan
  • Mittaamisen haasteet ja eroavaisuudet eri hankinnoissa
  • Mitä aihealueita hankinnassa pitää mitata
  • Hankinnan tuloskortti ja muut mittaamisen työkalut ja käytännöt
  • Onnistuneen mittariston luominen
Kouluttajana:
Ilkka Sillanpää


Ennustaminen ja S&OP 

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Mitä ennustamisella tavoitellaan ja ennustamisen eri osa-alueet
  • Ennustamisen menetelmät ja työkalut
  • Proaktiivinen toimittajamarkkinatuntemus ja muutosten ennustaminen
  • Toimittajamarkkinan, kysynnän ja tarjonnan ennustaminen (S&OP)
Kouluttajana:
Ilkka Sillanpää

 



Toimittajien taloudellisen suorituskyvyn arviointi ja kustannusrakenteen mallintaminen

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Näkökulmia toimittaja-arviointiin ja toimittaja-arvioinnin ulottuvuudet
  • Toimittajien taloudellisen suorituskyvyn arviointi
  • Mitä toimittajan hinnan takana on?
  • Kustannusrakenteen mallintaminen
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen


Toimittajien johtaminen 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2 * 0,5 pv)
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Suunnitelmallinen ja johdettu SRM
  • Sisäisen yhteistyön toimintamallit
  • Toimittajasuhteen seuranta ja kehittäminen sekä normaalista poikkeamiin varautuminen
  • Vuorovaikuttamisen taidot hankinnoissa
Kouluttajana:
Lauri Vihonen


Kokonaiskustannus- ja kokonaisarvontuottoajattelu (TCO ja TVC) 

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv 
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Näkökulman siirtäminen perinteisestä kustannuslaskennasta kokonaiskustannus- ja kokonaisarvontuottoajatteluun
  • TCO / Total Cost of Ownership: Kokonaistaloudellisten vaikutusten arviointi ja kuvaaminen päätöksenteon tueksi
  • TVC / Total Value Contribution: Kokonaisarvontuottoajattelu-laskennan osa-alueet ja hyödyntäminen
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen

Toimittaja- ja toimittajamarkkinariskien hallinta  

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Toimittaja- ja toimittajamarkkinariskit, niiden tunnistaminen ja hallinta
  • Toimittajamarkkinatuntemuksen (SMI) vahvistaminen riskienhallinnan parantamiseksi 
  • Toimittajamarkkinavuorovaikutuksen vaikutukset riskienhallintaan hankinnan elinkaaren aikana
  • Miten parantaa houkuttelevuutta asiakkaana?
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen

Kategoriajohtaminen 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2 * 0,5 pv)
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Kategoriajohtamisen tavoite ja hyödyt
  • Kategoriajohtamisen perusta ja onnistumisen kulmakivet
  • Kategoriajaottelu ja kategorioiden muodostaminen
  • Kategoriajohtamisen prosessi ja toimijat
  • Onnistuneen kategoriastrategian luominen ja kytkeminen osaksi käytännön toimintaa
  • Hankintojen johtaminen kategorioiden kautta – erilaisia toteutusmalleja erityppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
  • Asiantuntijapuheenvuorot Seppo Lönnqvist (SOK), Mika Lahti (Fortum Oyj), Jorma Ruikka (Valio), Ville Pynnönen (YLE), Timo Palmu (KONE Oyj)
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen


Vastuullisuus hankinnoissa

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Yritystoiminnan vastuullisuuden arvioiminen, mittaaminen ja kehittäminen
  • Vastuullisuuden eri näkökulmat – sosiaalinen, taloudellinen, ekologinen vastuu
  • Vastuullisuus hankinnoissa, kiertotalous ja luonnon monimuotoisuus
  • Vastuullisuuteen liittyvät standardit
  • Riskienhallinnan tavoitteet ja näkökulmat
  • Hankinnan ja toimittajamarkkinariskien arviointi osava yrityksen riskienhallinnan prosessia
  • Hankinnan ja toimittajamarkkinariskien arvioinnin menetelmä ja työkalut
  • Riskienhallinnan esimerkkejä
Kouluttajana:
Ilkka Sillanpää


Hankinnan digitalisaatio ja tekoälyn hyödytäminen 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2 * 0,5 pv)
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Hankinnan digitalisoinnin kokonaiskuva ja sisältö
  • Hankinnan digitalisoinnin tavoittet ja niiden tunnistaminen
  • Erilaisia digitalisoinnin toteutusmalleja
  • Tekoälyn hyödyntäminen hankinnassa: käyttökohteet ja mahdollisuudet
  • Käytännön kokemuksia ja esimerkkejä onnistuneista digitalisaatiohankkeista

Kouluttajana:
Lauri Vihonen 


Hankintojen johtaminen ja organisointi 

Koulutuksen laajuus: 1 pv (2 * 0,5 pv)
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Miten löytää strategisempi ote hankintoihin?
  • Hankinta liiketoimintojen strategisena kumppanina - osto-orientoituneesta liiketoimintaorientoituneeksi
  • Menestyksellisen hankinnan avainkyvykkyydet ja niiden kehittäminen
  • Hankinta mahdollistajana – onnistuneen hankintastrategian laatiminen ja yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamisen edistäminen
  • Hankintatoimen tehtävät ja niiden organisointi – erilaisia toteutusmalleja
  • Hankinnan prosessit ja toimijat – erilaisia toteutusmalleja ja huomioitavia näkökulmia
  • Hankintojen johtamisen kehittäminen omassa toimintaympäristössä
  • Asiantuntijapuheenvuoro Terhi Liukkonen (Meira Nova Oy)
Kouluttajana:
Hanna Pajunen-Muhonen

Hankintojen inhimillinen johtaminen

Koulutuksen laajuus: 0,5 pv
Koulutusmuoto: ETÄ
Koulutuksen sisältö:

  • Inhimillisten taitojen merkitys hankinnan johtamisessa: Miten pehmeät taidot, kuten empatia ja vuorovaikutus, vaikuttavat hankintaprosessien tehokkuuteen ja yhteistyöhön.
  • Vaikuttavan yhteistyön strategiat: Käytännön menetelmiä ja lähestymistapoja tehokkaan yhteistyön rakentamiseen sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien kanssa.
  • Neuvottelutaidot ja konfliktien hallinta: Tekniikoita onnistuneisiin neuvotteluihin ja konfliktitilanteiden rakentavaan ratkaisemiseen.
  • Luottamuksen rakentaminen toimittajasuhteissa: Keinoja luottamuksen luomiseen ja ylläpitämiseen toimittajien kanssa pitkäaikaisten kumppanuuksien saavuttamiseksi. 
  • Käytännön esimerkit ja case-tutkimukset: Reaaliaikaisia esimerkkejä ja tapaustutkimuksia inhimillisten taitojen soveltamisesta hankinnan johtamisessa.
Kouluttajana:
Lauri Vihonen 


Sidosryhmäyhteistyö ja hankinnan palvelumuotoilu 

Koulutuksen sisältö: 1 pv
Koulutusmuoto: LÄHI
Koulutuksen sisältö:

  • Hankinnan sidosryhmät ja niiden tarpeiden tunnistaminen
  • Sidosryhmäyhteistyö organisaation eri tasoilla
  • Hankinnan ja palvelumuotoilun yhteys
  • Hankinnan palvelumuotoiluprosessi ja menetelmät
  • Käytännön esimerkkejä
Kouluttajana:
Lauri Vihonen