Onko alustatalous reaalitaloutta?

09.12.2021


Kirjoittaja: Markku Henttinen | Kuva: Aki Rask, Akifoto
 

Tätä kirjoittaessani meinasi mennä kahvi hyvällä tavalla väärään kurkkuun. Wolt myydään 7 miljardilla pörssiyhtiö DoorDashille! Ei voi kuin ihailla nuorten suomalaisten yrittäjien älykkyyttä, sinnikkyyttä ja visionäärisyyttä. Miki Kuusi luotsasi ensin loistavasti Slush-tapahtuman maailmankartalle ja vei nyt Woltin osaksi vieläkin suurempaa kokonaisuutta. Mielenkiintoinen on kuitenkin kysymys siitä, millaisia yrityksiä Wolt ja DoorDash oikeastaan ovat.

Määritelmä "alustatalouden yritys" ei oikeastaan kerro paljoakaan. Ovatko nämä yritykset pikemminkin moderneja logistiikkapalveluyhtiöitä, jotka ovat last mile -palveluun yhdistäneet ravintoloiden ja kaupan alan yritysten tarjoaman välittämisen?

Katsoin DoorDashin tunnuslukuja ja vertasin näitä Deutsche Post DHL Groupiin. Molempien yritysten pörssiarvo on noin 70 miljardia euroa. Deutsche Post DHL:n vuotuinen liikevoitto on noin kaksi kertaa DoorDashin 3 miljardin liikevaihtoa suurempi. DoorDash näyttää edelleen tekevän merkittävää, noin puolen miljardin suuruista vuotuista tappiota.

Miten tällaiset arvostustasojen erot ovat mahdollisia ja mitä tämä indikoi globaalista taloudesta? Olemmeko jälleen kerran rakentamassa uutta ICT-kuplaa tai finanssikriisiä? Mitä yhteistä on 1630-luvun tulppaanimanialla, jolloin tulppaaninsipuleiden hinnat kohosivat pilviin ja 2020-luvun bitcoinin arvon kehityksellä? Vai onko maailma sittenkin tällä kertaa muuttumassa perustavanlaatuisesti?

Oli sitten kysymyksessä ICT-kupla, finanssikriisi tai pandemia, niin nämä kaikki aiheuttavat shokin reaalimaailmaan ja talouteen. Shokin aikaansaama globaali kärsimys on konkreettista eikä virtuaalista.

Valitettavan monessa organisaatiossa hankintajohto
raportoi edelleen talousjohtajalle.

Hankinta- ja logistiikka-ammattilaisten osaaminen on arvossaan, kun uhkana on tuotantolaitoksen sulkeminen tai joulukaupan tavaroiden jääminen tulematta. Hankinta- ja logistiikkajohdon perustehtävänä on omalla toiminnallaan maksimoida yrityksen arvoa yrityksen asiakkaille. Valitettavan monessa organisaatiossa hankintajohto raportoi edelleen talousjohtajalle. Vaarana on, että fokus kohdistuu hankintakustannusten minimoimiseen eikä arvon lisäykseen.

Hankinta-ammattilaiset ovat avainroolissa skannaamassa toimittajamarkkinoita ja tuomassa innovatiivisia ratkaisuja sekä tuotteita ja palveluita tarjoamaan ja siten vaikuttavat ratkaisevasti organisaation tuottamaan lisäarvoon. Logistiikan ja toimitusketjun hallinnan ammattilaiset varmistavat, että organisaation asiakaslupaus täytetään ja ylitetään optimaalisin keinoin.

Hankinta- ja logistiikkajohtajien paikka on organisaation johtoryhmässä ja heidän tulisi raportoida toimitusjohtajalle.


Markku Henttinen on Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n toimitusjohtaja sekä kansainvälisen hankinta- ja logistiikkayhdistysten katto-organisaation IFPSM:n toimitusjohtaja.

Pääkirjoitus on julkaistu Osto&Logistiikka-lehdessä 6/2021 9.12.2021. Lehti kuuluu LOGYn jäsenetuihin.

LOGY verkostona | LOGYn tapahtumat | LOGYn koulutukset