Uudet logistiikkaratkaisut sujuvoittavat Uuden lastensairaalan toimintaa
23.03.2018Syksyllä 2018 avautuva Uusi lastensairaala sisältää runsaasti uudistettuja tavara- ja hoitotarvikelogistiikan prosesseja.
Kuva: HUS
Uudessa lastensairaalassa eri ammattikuntien työtehtäviä on uudelleen määritelty ja uutena ammattikuntana koko HUS:ssa aloittaa hoitologistikot. Heidän vastuullaan on kaikkien yksiköiden hoitotarvikelogistiikka.
”Hoitajilta pyritään siirtämään mahdollisimman paljon tehtäviä tukipalveluille. Esimerkiksi kaikki logistiset tavaravirtaukset, hankinnat, kaappien ja huoneiden täytöt, lääkintälaitteiden käyttökuntoon saattaminen ja huoltojen seuraaminen siirtyvät tukipalveluille”, sanoo ylihoitaja Outi Simonen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.
Tällä hetkellä Suomessa on jo joissakin sairaaloissa (Seinäjoki, Lahti) hoitologistikkoja, mutta Uudessa lastensairaalassa tehtävä on ulotettu kattamaan laajemmin sairaalan eri yksiköt.
”Uudessa lastensairaalassa myös potilassängyt siirtyvät Hus Tukipalveluiden omistukseen ja niiden huolto tapahtuu keskitetysti yhdessä kerroksessa vuodehuoltokeskuksessa. Lähes kaikki sairaalan sängyt ovat yhteisiä”, lisää Simonen.
Myös hoidossa tarvittavat apuvälineet, kuten esimerkiksi pyörätuolit, syöttötuolit ja erilaiset muut tukivälineet, ovat siirtymässä HUS Apuvälinekeskuksen hallintaan ja ovat kaikkien yksiköiden yhteiskäytössä.
Henkilöstön ja laitteiden paikannus nopeuttaa toimintaa
Uuteen lastensairaalaan on tulossa myös lääkintälaitteiden ja tiettyjen henkilöstöryhmien paikantamismahdollisuus.
”Erityisesti henkilöpaikantamisen osalta prosessi on vielä osittain kesken, mutta paikantamisjärjestelmän tavoitteena on mahdollisuus seurata, ketkä henkilöt osastolla kyseisellä hetkellä ovat. Esimerkiksi jos haluat etsiä, missä huoneessa näytteenottaja on, löydät sen nopeasti kartan avulla”, sanoo Simonen.
Myös lääkintälaitteiden paikannus helpottaa hoitajien työtä, kun käytössä sekä vapaana olevat lääkintälaitteet löytyvät helposti määritellyn karttapohjan perusteella.
Pystyvarastointi vähentää hankintoja ja varastotiloja
Uudessa lastensairaalassa otetaan käyttöön ns. pystyvarastointimalli. Eri kerrokset yhdistävällä pystyvarastolla pyritään vähentämään samojen tavaroiden varastointia eri kerroksissa. Näin pystytään vähentämään samojen tavaroiden hankintoja, varastotiloja ja valikointia.
”Pystyvarastoinnin yhtenä tarkoituksena on, että kaikki siellä oleva tavara on yhteistä. Uudessa lastensairaalassa varastonostimeen tulee kaikille yhteisiä lääkintälaitteita, potilassängyt, osa hoitotarvikkeista, osa leluista, potilas- ja liinavaatteet. Eli isoja tavararyhmiä, joita perinteisesti on jokaisella osastolla ollut omissa varastoissa”, kuvailee Simonen.
Esimerkiksi potilassängyt kulkevat varastonostimen kautta vuodehuoltokeskukseen ja palaavat varastonostimeen puhtaiksi pedattuina käyttöä varten.
”Lisäksi varastonostimesta jokainen löytää nopeasti tarvitsemansa tavaran eli ylimääräinen soittelu ja hakeminen vähenee”, Simonen lisää pystyvarastoinnin etuihin.
Varastonostinta käyttää pääasiassa hoitologistikot eri kerroksissa, mutta henkilökuntaa koulutetaan laajemmin varastonostimen käyttöön, jotta esimerkiksi päivystysaikana sen käyttö sairaalassa on saumatonta.
Uusi lastensairaala avaa ovensa syksyllä 2018. Sairaalassa hoidetaan potilaita kaikkialta Suomessa.
Ylihoitaja Outi Simonen esittelee LOGYn Terveydenhuoltopäivässä 18.4.2018 pintaa syvemmältä Uuden lastensairaalan hoitologistisia ratkaisuja.
LOGYn Terveydenhuoltopäivä 18.4.2018
Cumulus Resort Airport Congress Center, Vantaa. Lue lisää.