Hankinnan digitalisaatio
Paikka: | Etäkoulutus, |
Aika: | 29.04.2022 09:00 - 13.05.2022 13:00 |
Koulutuspäivät 29.4., 6.5. ja 13.5.2022 klo 9.00–13.00 (3 x ½ pv)
Hankinnan digitalisaatio mahdollistaa hankinnan merkittävän tehostamismahdollisuuden eli ketteryyden, nopeuden ja toiminnan reaaliaikaisen johtamisen. Investoiminen hankinnan toimintamallien kehittämiseen ja järjestelmiin onkin monessa yrityksessä juuri nyt työlistalla.
Toiminnan digitalisointi on tärkein yksittäinen hankinnan muutoksen ajuri ja sen mahdollistaja. Se vaikuttaa hankintapalveluiden ja -järjestelmien käyttöön liittyvin odotuksiin: kaiken pitää olla yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin esimerkiksi monessa verkkokaupassa tilaaminen ja toimituksen seuraaminen.
Hankinnan digitalisoinnista saadaan suurin hyöty, kun ymmärretään ensin toiminnan uudistamisen mahdollisuudet ja kuinka lähteä kehittämisessä liikenteeseen. LOGYn koulutus auttaa sinua tunnistamaan kehityskohteita ja mitä niiden toteuttaminen tarkoittaa käytännössä.
Koulutuksen käytyäsi
- tunnistat oman organisaatiosi hankinnan digitalisointimahdollisuuksia
- tunnistat digitalisoitumisprosessin edellyttämät kyvykkyydet
- rakennat digitalisoinnin tiekartan, joka vastaa organisaatiosi yksilöllisiä hankintatarpeita.
Koulutus koostuu kolmesta osasta ja yhdestä valinnaisesta lisäosasta, niiden välissä tehtävistä välitehtävistä ja se toteutetaan sähköisiä välineitä hyödyntäen etäjaksoina. Oppimista tukee oppimisympäristö.
Vastuukouluttajina toimivat Lauri Vihonen ja Hanna Pajunen-Muhonen (tutustu kouluttajiin Puhujat-välilehdellä). Koulutuksessa on myös asiantuntijapuheenvuoroja, jotka käsittelevät hankinnan digitalisointia eri näkökulmista. Koulutuksen tuotokset kootaan osallistujien käyttöön tulevaksi Pelikirjaksi, joka auttaa soveltamaan koulutuksen keskeisiä teemoja ja sisältöä käytäntöön. Koulutuksen jälkeen toteutetaan Q&A-tilaisuus, joka on kysely- ja keskustelutunti kouluttajien ja muiden osallistujien kanssa hankinnan digitalisaatiosta sekä lopputehtävänä olevan hankinnan digitalisointisuunnitelman laatimiseen liittyvistä kysymyksistä.
- Esittelemme ymmärrettävän hankintakartan, minkä avulla hankinnan digitalisoinnin vaihtoehtoisia kohteita voi tunnistaa ja niiden tärkeyttä arvottaa.
- Koulutuksessa käydään läpi digitalisoinnin avainteknologioiden käyttöesimerkkejä. Käsittelemme esimerkkejä mm. hankinta-analytiikan ja ohjelmistorobotiikan käytöstä hankinnassa.
- Vastaamme esimerkiksi käytännön esimerkin avulla kysymykseen, miten analytiikkaa voi käyttää hankinnan toimintamallien analysointiin, prosessitehokkuuden ymmärtämiseen ja nopeaan kehitystyöhön?
- Kuvaamme ohjelmistorobotiikan periaatteita esimerkkinä tilauksesta maksuun -prosessin virtaviivaistaminen ja automatisointi, myös esimerkin avulla
- Esitämme myös, miten palvelumuotoilun ja suunnitteluajattelun keinoja voi hyödyntää hankinnan digitalisoinnin edistämisessä.
Ohjelma
Koulutukseen liittyy valinnainen ennakkotehtävä.
1. Hankinnan digitalisoinnin kokonaiskuva
- Hankinnan digitalisoinnin merkitys, sisältö ja tavoitteet
- Hankinnan digitalisaation keskeiset mahdollistajat ja teknologiat
- Hankinnasta maksuun -prosessin digitalisointimahdollisuuksia
- Harjoitus: Digitalisointimahdollisuuden laajuuden kuvaaminen
Välitehtävä: Oman organisaation hankinnan digitalisoinnin nykytila ja muutostarpeet
- Nykytilan ymmärtäminen
- Muutostarpeiden tunnistaminen
- Nopeiden voittojen selvittäminen ja priorisointi
2. Hankinnan digitalisoinnin tavoitteiden tunnistaminen
- Hankinnan ja ostamisen muuttuva rooli
- Hankinnan tuottaminen palveluna
- Muutoksen edellyttämiä kyvykkyyksiä
- Harjoitus: Mitä digitalisoinnilla tavoitellaan?
Välitehtävä: Hankinnan digitalisoinnin tavoitteiden tunnistaminen
- tavoitteiden tunnistaminen, priorisointi, valinta ja konkretisointi
3. Digitalisoinnin toteutussuunnitelman kuvaaminen
- Palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen
- Iteratiivinen, ketterä työtapa
- Muutoksen johtaminen
- Harjoitus: Toteutussuunnitelman rakenteen kuvaaminen
Lopputehtävä: Hankinnan digitalisoinnin toteutussuunnitelman ensimmäisen luonnoksen laatiminen
- Kohteiden tunnistaminen, priorisointi ja valinta
- Digitalisoinnin edellyttämien kyvykkyyksien tunnistaminen
4. Lopputehtävän debriefing – valinnainen jakso
Toteutussuunnitelmien rakenteen ja sisällön kehittäminen.
Kenelle
Koulutus sopii erityisen hyvin sellaisten yritysten ja julkisten organisaatioiden edustajille, jotka ovat parhaillaan miettimässä hankinnan digitalisaatiostrategiaansa tai käynnistämässä aiheeseen liittyvää kehittämistä. Lisäksi se sopii hyvin kaikille hankinnan ammattilaisille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan ja hakea käytännön kehittämisnäkökulmia ja työkaluja aihealueeseen liittyen. Koulutus on vaiheistettu kolmeen osaan, joka mahdollistaa käsiteltävien aihealueiden syventämisen ja koulutuskohtaisen räätälöinnin osallistujien valitsemien painopistealueiden ja asiakaskohtaisten tarpeiden mukaisesti