Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Hankinnan mittaaminen

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 11.03.2025 09:00 - 18.03.2025 12:00

Hallitsetko hankintojen mittaamisen kokonaisuuden ja osaatko hyödyntää sitä tulosten saavuttamiseksi erilaisissa toimittajasuhteissa?

Mittaamalla oikeita asioita vaikutat yrityksesi suorituskykyyn – juuri hankinnan mittaaminen on avainasemassa yrityksen menestykselle.

Perinteiset kustannus- ja operatiivisen tehokkuuden mittarit eivät yksin riitä. Hankinnan mittaristo on laaja-alainen kokonaisuus, jossa eri tilanteeseen sopivat eri menetelmät.

Tässä koulutuksessa saat vastaukset siihen, miten käyttää mittareita strategian ja hankinnan kehittämisen työkaluina sekä kuinka arvioit hankinnan onnistumista. Perehdymme niin yrityksen hankintatoimen sisäiseen kuin ulkoiseen mittaamiseen kuten myös esimerkiksi toimittajien suorituskyvyn mittaamismahdollisuuksiin.


Miten?

Koulutus toteutetaan vuorovaikutteisilla, osallistavilla menetelmillä, missä opittua tietoa sovelletaan välittömästi käytäntöön. Koulutuksen aikana on ryhmäkeskusteluja ja pienryhmätehtäviä – pohtiessasi asioita muiden osallistujien kanssa asiat konkretisoituvat. Jokaisessa keskustelussa ja pienryhmässä saat sparrausta kouluttajan ryhmäyhteenvedoissa. Koulutuksessa on myös asiantuntijapuheenvuoro/paneelikeskustelu.

Ryhmäkeskusteluja ja pienryhmätöitä käydään esimerkiksi seuraavien aiheiden tiimoilta:

  • Hankintojen merkitys liiketoiminnassa
  • Mikä hankintojen mittaamisessa on haastavaa?
  • Laadulliset ja määrälliset mittarit
  • Miten eri tyyppisten hankintojen mittaaminen poikkeaa toisistaan?
  • Hankinnan tuloskortti - Mitä aihealueita hankinnassa pitää mitata?
  • Käytännön haasteet ja vinkit onnistuneisiin mittauksiin: millä eväillä onnistut, miten luodaan onnistunut mittaristo.

Koulutus on osa hankinnan koulutusohjelmaa (taso 2), mutta sen voi suorittaa myös erikseen.


Koulutuksen käytyäsi

  • tiedät miksi, mitä ja miten hankinnassa tulisi mitata
  • saat käyttöösi mittaamisen parhaat työkalut
  • opit mittaamisen parhaat käytännöt ja osaat arvioida hankinnan onnistumista
  • tunnistat haasteet hankintojen mittaamisessa.

Kenelle?

Koulutus sopii henkilöille, jotka työskentelevät hankinnan työtehtävissä tai ovat siirtymässä näihin tehtäviin ja tarvitsevat hankinnan mittaamista työssään. Ensisijaisesti suosittelemme koulutusta toimihenkilö-, asiantuntija- ja keskitason johtotehtävissä toimiville henkilöille.

Ilmoittaudu tästä!

Tapahtuman ohjelma

Ennakkotapaaminen

 

Miksi mitataan? - Mittarit strategian toteuttajana, tavoitteiden saavuttamisen ja viestinnän välineenä

  • Hankintatoimen merkitys yritykselle
  • Hankintatoimen vaikutus yrityksen tulokseen
  • Mittaamisen haasteet ja mahdollisuudet
  • Hankintojen mittaamisen merkitys yrityksen sisäisille sidosryhmille

Mitä pitäisi mitata?

  • Yrityksen hankintatoimen sisäiset mittarit
    • Kovat säästöt
    • Operatiiviset säästöt
    • Hankinnan suorituskykymittarit – KPI’s
    • Kokonaiskustannusten mittaminen – TCO
    • Ostosalkkumatriisi – PPorfolio
    • Ostaa vai valmistaa – MOB
  • Tuote ja toimittaja masterdata
  • Järjestelmäkyvykkyydet
  • Yrityksen hankintatoimen ulkoiset mittarit
  • Toimittajien suorituskyvyn mittaaminen
    • Laadulliset mittarit
    • Määrälliset mittarit

Mittaamisen parhaat käytännöt – case esimerkit elävästä elämästä

  • Yrityksen hankintojen sisäiset caset
  • Yritysten hankintojen ulkoiset caset
  • Mittarit entistä paremman yhteistyön mahdollistajana
  • Hankinnan tuloskortti - Mitä aihealueita hankinnassa pitää mitata?
  • Erilaiset mittarit
    • Kustannustehokkuuden mittaaminen
    • Prosessien mittaaminen
  • Toimittajan tuloskortti
  • Yhteistyö taloushallinnon kanssa

Käytännön haasteet ja vinkit onnistuneisiin mittauksiin

Tapahtuman kouluttajat

Ilkka Sillanpää
Dosentti, TkT, KTT

Olen liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen ja työskennellyt globaaleiden toimitusketjujen johto- ja kehitystehtävissä Metsolla, Rautaruukilla ja Konecranesilla. Nykyisin toimin liiketoiminnan kehittäjänä & yrittäjänä Hegemonia Oy:ssä, jossa kehitämme asiakkaidemme liiketoimintaa. Yleensä projektimme liittyvät kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen ja toimitusketjun hallintaan.

Olen tutkinut toimitusketjun johtamista, väitellyt aiheesta tekniikan – ja kauppatieteen tohtoriksi ja minulle on myönnetty Dosentuuri toimitusketjun johtamisen alalle Oulu Yliopiston tuotantotalouden osastolle. Kirjoittamiani tutkimustuloksia ja artikkeleita on julkaistu kansainvälisissä akateemisissa lehdissä, konferensseissa ja kirjoissa.

Tutustu  Ilkka Sillanpäähän.

Veli-Pekka Vuoti
Director, Operations in Agilon

Veli-Pekka on hankintatoiminnan ja operaatioiden ammattilainen. Työhistorian tehtävät ovat sijoittuneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin sekä pörssiyhtiöihin. Käytännön työt ovat koostuneet sopimusten laatimisista, ehtojen neuvottelemisesta, materiaalihallinnan esimiestehtävistä sekä toimittajien auditoimisista. Hankinnan osalta työtehtävät ovat sisältäneet niin epäsuoria kuin suoriakin hankintoja. Matriisiorganisaation luonne on myös tullut tutuksi matkan varrella.

Veli-Pekka on koulutukselta tuotantotalouden insinööri sekä yksittäisiä kursseja vaille valmis KTM pääaineena Industrial Management. Yksittäisistä muista akateemisen puolen suorituksista löytyy myös julkaistu artikkeli organisaation ketteryyden mittaamisesta. Lisää taustoista löytyy LinkedIn -profiilista.

Veli-Pekka on LOGYn koulutuksissa asiantuntijapuheenvuoroissa ja keskustelemassa käytännön esimerkkien valossa koulutuksen teemoista.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
10.3.2025 mennessä

Koulutuspäivät

11.3.2025, klo 9.00–12.00
18.3.2025, klo 9.00–12.00

Koulutuksen kesto
2 x  0,5 päivää


HINNAT

Black November -kampanjahinnat voimassa 30.11.2024 asti

Jäsenhinta | Black November -tarjous 615 € + alv
Hinta muille kuin jäsenille | Black November -tarjous 745 € + alv

Normaali hinnat

Jäsenhinta 715 € + alv
Hinta muille kuin jäsenille 845 € + alv

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Laskutus n. kaksi viikkoa ennen tilaisuutta. Katso peruutusehdot.


Oppimisympäristössä

  • ennakkokysely
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osallistavat työkalut
  • verkostoitumiskeskusteluja

Lisätietoja

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259

Tästä koulutuksesta saat IFPSM:n PAS-sertifikaatin osatodistuksen >

Antoisa ja ajatuksia herättävä kurssi, kiitos!
Erittäin hyvä ja kattava koulutus.
Kurssilta löytyi hyviä työkaluja käytäntöön vietäväksi - tätä tulin hakemaan.
Äärimmäisen asiapitoinen ja hyvä koulutuskokonaisuus, jota täydensivät kouluttaja Ilkan käytännön esimerkit sekä kurssilaisten keskustelut.