Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Sales & Operations Planning ja toimitusketjun avainprosessit

Paikka: Etäkoulutus, Teams
Aika: 14.04.2025 13:00 - 16:00

Miksi tämä koulutus on ajankohtainen?

Nykymaailmassa yritykset kohtaavat jatkuvaa epävarmuutta, kuten geopoliittisia jännitteitä, raaka-ainepulaa ja toimitusketjujen keskeytyksiä. Samalla kestävän kehityksen vaatimukset lisäävät painetta kehittää liiketoimintamalleja ympäristöystävällisemmiksi. Sales & Operations Planning (S&OP) on keskeinen työkalu, joka auttaa yrityksiä reagoimaan nopeasti muutoksiin, tehostamaan toimitusketjua ja integroimaan kestävän kehityksen osaksi strategiaa.

Mitä hyötyä ja arvoa organisaatio saa koulutuksesta?

Tämä koulutus antaa yrityksille konkreettiset työkalut toimitusketjun suunnitteluun ja johtamiseen tavalla, joka lisää joustavuutta ja varautumista poikkeustilanteisiin. Lisäksi koulutus auttaa rakentamaan S&OP-prosessin, joka tukee yrityksen kestävän kehityksen tavoitteita.

Esimerkki: Yritys, joka hyödyntää toimivaa S&OP-prosessia, kykeni reagoimaan globaalin mikrosirupulan aiheuttamiin toimituskatkoksiin. Ennakoimalla markkinatilanteen yritys pystyi varaamaan tarpeeksi raaka-aineita hyvissä ajoin ja siirtämään osan tuotannosta vähemmän kriittisiin segmentteihin. Tämä paitsi varmisti toimitusten jatkumisen myös auttoi ylläpitämään asiakastyytyväisyyttä, samalla kun kustannukset pysyivät kurissa.

Mitä osaat koulutuksen jälkeen?

  • Tunnet Sales & Operations Planning (S&OP) perusteet ja konseptin.
  • Tunnistat keinoja, joilla hallitset eri prosessin tilanteita.
  • Perehdyt kestävän kehityksen mukanaan tuomaan uudenlaiseen ajatteluun ja liiketoimintamalliin.
  • Sinulla on ideoita siitä, mitkä asiat tulisi ottaa huomioon matkalla kohti ekologisempaa tulevaisuutta.

Kenelle koulutus sopii?

Koulutus on suunnattu:

  • yritysten suunnittelutoimintojen ja toimitusketjun vetäjille
  • asiantuntijoille ja työntekijöille, jotka vastaavat toimitusketjun suunnittelusta ja kehittämisestä
  • kehitys- ja strategiatehtävissä työskenteleville ammattilaisille, jotka haluavat parantaa organisaation resilienssiä ja kestävän kehityksen mukaista toimintaa.

Ilmoittaudu

Tapahtuman ohjelma

PÄÄTEEMAT

1. Sales & Operations Planning (S&OP)
Toimiva Sales and Operations Planning (S&OP) on päätöksentekoprosessina elintärkeä kaikille yrityksille.

  • Miten tasapainotat asiakaskysyntää tuotannon ja toimitusketjun kyvykkyyksien kanssa?
  • S&OP muodostaa toimiessaan selkärangan yrityksen toiminnalle. Mikäli ennusteet ja tuotanto eivät kohtaa, on yrityksellä lähtökohtaisesti haasteita päästä kustannustehokkaaseen toimintaan.
  • S&OP on myös työkalu hallita toimitusketjun poikkeustilanteita, joita esimerkiksi Covid tai geopoliittiset myllerrykset aiheuttavat.
  • Miten S&OP tukee toimitusketjun poikkeustilanteissa ja kestävän kehityksen (sustainability) tehostamisessa?
  • Kuulet käytännön esimerkkejä Sales & Operations Planning -prosessin käyttöönottamisesta, toimitusketjun poikkeustilanteista sekä joustavuuden rakentamisesta.

2. Toimitusketjun joustavuus sekä kestävä kehitys

  • Viime vuosien poikkeustilanteita globaalissa mittakaavassa ovat olleet mm. pandemia, koronaviruksen aiheuttamat sulkutilat sekä vaikkapa Suezin kanavaan juuttunut rahtilaiva.
  • Poikkeustilanteita tulee jatkossakin olemaan ja kysymys kuuluukin, miten yritysten tulisi näihin varautua?
  • Tehokkaampi suunnitteluprosessi (S&OP) yhdistettynä erilaisiin skenaarioihin auttaisi yrityksiä ottamaan huomioon erilaiset poikkeustilanteet.
  • Kestävä kehitys (sustainability) on viime aikoina myös tullut osaksi yritysten strategiaa. Miten suunnitteluprosessi (S&OP) tukee kestävää kehitystä yrityksissä?

Tapahtuman kouluttajat

Toni Sirviö
Director Head of Planning

Toni Sirviö on toiminut eri tehtävissä Konecranesilla vuodesta 2005 lähtien. Hänen vastuualueisiinsa toimitusketjunhallinnan eri tehtävissä on kuulunut mm. projektinhallinta, globaali tilauksenkäsittely, hinnoittelu sekä erilaiset IT/ERP projektit ja kehitystehtävät. Vuodesta 2010 lähtien hänen vastuullaan on ollut suunnittelutoimintojen kehittäminen sekä operatiivinen Sales & Operations Planning. Tämänhetkisessä roolissaan suunnittelutoimintojen vetäjänä Toni vastaa siitä, että kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa ja että toimintoa kehitetään jatkuvasti yrityksen strategian mukaisesti.
Ennen Konecranesia, Toni työskenteli telekommunikaatiolaitteita valmistavassa Tellabs Inc.:ssä, jossa hänen vastuullaan Asiakaslogistiikkaorganisaatiossa olivat sekä taktinen että operatiivinen kysynnän- ja tuotannonsuunnittelu. Hän on myös Suomen Tuotannonohjausyhdistyksen ( STO Ry, www.sto-ry.com ) hallituksen puheenjohtaja.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
11.4.2025 mennessä

Koulutuspäivä
14.4.2025, klo 13.00–16.00

Koulutuksen kesto
3 tuntia


HINNAT

Jäsenhinta 290 € + alv
Hinta muille kuin jäsenille 390 € + alv

Etkö ole vielä jäsen?

Liity LOGYn jäseneksi ja tule osaksi Suomen suurinta hankinnan, logistiikan ja toimitusketjun ammattilaisten yhteisöä.


LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259