Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tehokas kilpailuttaminen – suorat ja epäsuorat hankinnat

Paikka: Lähikoulutus Helsinki,
Aika: 19.03.2025 09:00 - 20.03.2025 16:00

Kilpailuttaminen on ollut kautta aikojen hankinnan perinteinen lähestymistapa, mutta voiko perinteisellä kilpailuttamisella enää pärjätä alati muuttuvassa toimintaympäristössä?

Toimittajamarkkinoiden tehokas hyödyntäminen edellyttää uudenlaista otetta myös kilpailuttamiselta. On tärkeää ymmärtää kilpailutuksen merkitys osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Monissa organisaatiossa ollaan kiinnostuneita myös epäsuorien hankintojen kehittämisestä ja kustannussäästöistä, joita saavutetaan epäsuorien hankintojen ammattimaisella kilpailuttamisella. Tässä koulutuksessa opit, miten saat toimittajamarkkinoista mahdollisimman paljon irti ja miten kilpailutat suunnitelmallisesti ja tuottavasti niin suoria kuin epäsuoriakin hankintoja. Saat työkalut hankintojen tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa..

Koulutuksen käytyäsi

  • ymmärrät yrityksen sisäisen ja ulkoisen liiketoimintaympäristön merkityksen kilpailuttamisen onnistumiseen
  • tiedät, miten voit välttää hankintojen valmisteluun liittyvät sudenkuopat
  • osaat soveltaa hankinnan kilpailuttamisen taitoja valiten oikean menetelmän eri tilanteissa saavuttaaksesi todellisia, mitattavissa olevia säästöjä hankinnan kokonaiskustannuksissa
  • osaat tunnistaa yrityksen epäsuorat hankinnat (mm palvelut, investoinnit, kulutustarvikkeet) sekä ymmärrät myös niiden kilpailuttamiseen liittyvät yleisimmät erityispiirteet, haasteet ja toimintatavat
  • hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä hankinnan työkaluja suunnitelmallisen ja tuottavan kilpailutushankkeen toteuttamisessa.

Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään kilpailutuksen merkityksen osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Saat työkalut hankintojen tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa. 

Kenelle?

Koulutus sopii henkilöille, jotka ostavat tuotteita tai palveluita, ovat siirtymässä hankintatoimen tehtäviin tai hoitavat hankinnan tehtäviä oman toimensa ohessa.

Ilmoittaudu tästä


Koulutuksessa opit oikeiden casejen ja todellisten esimerkkien avulla. Koulutuspäiviin orientoi ennakkotehtävä, joka auttaa sinua peilaamaan opittua asiaa omaan työhösi. Koulutuspäivät ovat vuorovaikutteisia – työskentelet mm. pienryhmissä ja käyt keskusteluja niin kouluttajan kuin muiden osallistujien kanssa.

Tapahtuman ohjelma

Suunnitelmallinen kilpailutus

  • Hankintatarpeiden syntyminen
  • Liiketoiminnan ja hankinnan tavoitteet
  • Oma asema markkinoilla
  • Ostosalkkuanalyysi
  • Jatkuva kilpailutus vai kumppanuus
  • Kilpailutuksen tavoitteet
  • Kilpailutuksen projektointi – miten hankitaan

Kilpailutusprosessi

  • Vaatimusmäärittelyt – mitä, milloin ja kuinka paljon?
  • Toimittajamarkkinatutkimus
  • Toimittajavaatimukset
  • Tarjouspyyntömenettelyt
  • Verifiointimenettelyt
  • Sähköiset työkalut – case
  • Sopimusvaihtoehdot

Toimittajan valinta ja valmistelu

  • Toimittajavastineiden vertailu ja analysointi
  • Toimittajien taustakartoitus
  • Toimittajien vertailu
  • Kustannusrakenneanalyysi ja tavoitekustannus
  • Riskianalyysi
  • Toimittajan valinta
  • Toimittajamuutoksen valmistelu
  • Sopimusneuvottelut ja -viimeistely

Kilpailutuksen tulosten jalkautus

  • Sopimuksen käyttöönotto
  • Hallittu toimittajavaihdos
  • Sisäinen yhteistyö toimittaja- ja sopimusvaihdoksen onnistumiseksi
  • Yhteistyön käynnistäminen ja toimittajan ohjaaminen
  • Toimittajan ja sopimuksen seuranta ja mittaaminen
  • Kilpailutuksen onnistumisen arviointi

 

Tapahtuman kouluttajat

Petri Hällfors
Procurement Consultant

Petri Hällforsilla on hankinnan ja logistiikan kehittämiskokemusta yli 15 vuoden ajalta kansainvälisen hankinnan, ostotoiminnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä eri yrityksissä. Tämän työkokemuksen kautta hänellä on

  • monipuolista hankintakokemusta strategisesta hankinnasta, projektiostoista, investointihankkeista ja epäsuorista hankinnoista sekä
  • logistiikan kokemusta kuljetusten organisoinnista, kilpailutuksista ja kuljetussopimuksista sisältäen kumipyörä-meri-lento ja end-to-end ratkaisut

Hankinnan ja logistiikan syvää asiantuntijuutta tukee kattava tietämys eri toiminnanohjaus- ja laatujärjestelmien sisällöistä sekä vaatimuksista.

Petri on toiminut hankinnan, oston ja logistiikan tehtävissä mm. Technion Oy, Trafotek Oy, Wiima Logistics Oy ja PerkinElmer yrityksissä. Nykyään Petri toimii projekti- ja hankintapäällikön rooleissa ValueSource Partners Oy:ssa.

Petri on aktiivinen LOGYn jäsen ja toiminut mm. LOGYn hallituksen jäsenenä sekä Varsinais-Suomen alueen johtoryhmän puheenjohtajana ja jäsenenä. Hän myös kouluttaa aktiivisesti LOGYn koulutuksissa ja tapahtumissa.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen

14.3.2025 mennessä

Koulutuspäivät
19.3.2025. klo 9.00–16.00
20.3.2025 klo 9.00–16.00

Koulutuksen kesto
2 pvää


HINNAT

Black November -kampanjahinnat voimassa 30.11.2024 asti

Jäsenhinta | Black November -tarjous 1155 € + alv
Hinta muille kuin jäsenille | Black November -tarjous 1395 € + alv

 

Normaali hinnat

 

Jäsenhinta 1355 € + alv
Hinta muille kuin jäsenille 1595 € + alv

Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön noin kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen.

Katso peruutusehdot.

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta. Tutustu jäsenetuihin.


Oppimisympäristössä

  • ennakkovalmistautuminen
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osaamistestit
  • osallistavat työkalut

LISÄTIETOJA

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259

Tällä koulutuksella on IFPSM:n PAS-sertifikaatti - lue lisää >