Tapahtuman kuvaus Ohjelma Kouluttajat

Tehokas kilpailuttaminen – modernit menetelmät

Paikka: Etäkoulutus,
Aika: 25.04.2023 09:00 - 03.05.2023 13:00

Kilpailuttaminen on ollut kautta aikojen hankinnan perinteinen lähestymistapa, mutta voiko perinteisellä kilpailuttamisella enää pärjätä?

Moderni hankinta hyödyntää toimittajamarkkinoiden mahdollisuudet ja tähän tarvitaan uudenlaista otetta myös kilpailuttamiselta. Tässä koulutuksessa opit, miten saat toimittajamarkkinoista mahdollisimman paljon irti ja miten kilpailutat suunnitelmallisesti ja tuottavasti oman liiketoimintaympäristösi erityispiirteet  ja kriteerit huomioiden. Kilpailutuksessa tärkeitä kriteereitä hinnan lisäksi voi olla esimerkiksi laatu, kokemus ja referenssit sekä aikataulut.

Koulutuksen käytyäsi

  • ymmärrät yrityksen sisäisen sekä ulkoisen liiketoimintaympäristön merkityksen kilpailuttamisen onnistumiseen
  • tiedät, miten voit välttää hankintojen valmisteluun liittyvät sudenkuopat
  • osaat soveltaa hankinnan kilpailuttamisen taitoja valiten oikean menetelmän eri tilanteissa saavuttaaksesi todellisia, mitattavissa olevia säästöjä hankinnan kokonaiskustannuksissa
  • hallitset ja osaat soveltaa käytännönläheisiä hankinnan työkaluja suunnitelmallisen ja tuottavan kilpailutushankkeen toteuttamisessa.

Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään kilpailutuksen merkityksen osana aktiivista ja suunnitelmallista osto- ja hankintatoimintaa. Saat työkalut hankintojen tehokkaaseen kilpailuttamiseen ja oikean menetelmän valintaan eri kilpailutustilanteissa. 

Kenelle?

Koulutus sopii henkilöille, jotka ostavat tuotteita tai palveluita, ovat siirtymässä hankintatoimen tehtäviin tai hoitavat hankinnan tehtäviä oman toimensa ohessa.

Ilmoittaudu tästä


Koulutuspäivässä opit oikeiden casejen ja todellisten esimerkkien avulla. Koulutuspäivää orientoi konkreetti ennakkotehtävä, joka auttaa sinua peilaamaan koulutuspäivällä opittua asiaa omaan työhösi. Koulutuspäivät ovat vuorovaikutteisia – työskentelet mm. pienryhmissä ja käyt keskusteluja niin kouluttajan kuin muiden osallistujien kanssa.

Koulutuspäivän jälkeen voit vielä täydentää osaamistasi Q&A-kyselytunnilla, joka järjestetään noin kuukauden kuluttua koulutuksen jälkeen.

Tapahtuman ohjelma

Suunnitelmallinen kilpailutus

  • Hankintatarpeiden syntyminen
  • Liiketoiminnan ja hankinnan tavoitteet
  • Oma asema markkinoilla
  • Ostosalkkuanalyysi
  • Jatkuva kilpailutus vai kumppanuus
  • Kilpailutuksen tavoitteet
  • Kilpailutuksen projektointi – miten hankitaan

Kilpailutusprosessi

  • Vaatimusmäärittelyt – mitä, milloin ja kuinka paljon?
  • Toimittajamarkkinatutkimus
  • Toimittajavaatimukset
  • Tarjouspyyntömenettelyt
  • Verifiointimenettelyt
  • Sähköiset työkalut – case
  • Sopimusvaihtoehdot

Toimittajan valinta ja valmistelu

  • Toimittajavastineiden vertailu ja analysointi
  • Toimittajien taustakartoitus
  • Toimittajien vertailu
  • Kustannusrakenneanalyysi ja tavoitekustannus
  • Riskianalyysi
  • Toimittajan valinta
  • Toimittajamuutoksen valmistelu
  • Sopimusneuvottelut ja -viimeistely

Kilpailutuksen tulosten jalkautus

  • Sopimuksen käyttöönotto
  • Hallittu toimittajavaihdos
  • Sisäinen yhteistyö toimittaja- ja sopimusvaihdoksen onnistumiseksi
  • Yhteistyön käynnistäminen ja toimittajan ohjaaminen
  • Toimittajan ja sopimuksen seuranta ja mittaaminen
  • Kilpailutuksen onnistumisen arviointi

Tapahtuman kouluttajat

Petri Hällfors
Procurement Consultant

Petri Hällforsilla on hankinnan ja logistiikan kehittämiskokemusta yli 15 vuoden ajalta kansainvälisen hankinnan, ostotoiminnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan tehtävissä eri yrityksissä. Tämän työkokemuksen kautta hänellä on

  • monipuolista hankintakokemusta strategisesta hankinnasta, projektiostoista, investointihankkeista ja epäsuorista hankinnoista sekä
  • logistiikan kokemusta kuljetusten organisoinnista, kilpailutuksista ja kuljetussopimuksista sisältäen kumipyörä-meri-lento ja end-to-end ratkaisut

Hankinnan ja logistiikan syvää asiantuntijuutta tukee kattava tietämys eri toiminnanohjaus- ja laatujärjestelmien sisällöistä sekä vaatimuksista.

Petri on toiminut hankinnan, oston ja logistiikan tehtävissä mm. Technion Oy, Trafotek Oy, Wiima Logistics Oy ja PerkinElmer yrityksissä. Nykyään Petri toimii projekti- ja hankintapäällikön rooleissa ValueSource Partners Oy:ssa.

Petri on aktiivinen LOGYn jäsen ja toiminut mm. LOGYn hallituksen jäsenenä sekä Varsinais-Suomen alueen johtoryhmän puheenjohtajana ja jäsenenä. Hän myös kouluttaa aktiivisesti LOGYn koulutuksissa ja tapahtumissa.

Ilmoittaudu tästä

AIKATAULU

Ilmoittautuminen
24.4. mennessä

Koulutuspäivät
25.4. klo 9.00-13.00
27.4. klo 9.00-13.00
3.5. klo 9.00-13.00

Koulutuksen kesto
3 x 0,5 pvää


Hinnat

• Jäsenhinta 1255€ + alv
• Hinta muille kuin jäsenille 1395€ + alv.


Hinnat sisältävät sähköisen koulutusaineiston ja oikeuden oppimisympäristöön n. kaksi viikkoa ennen koulutuspäiviä ja kuukauden päivien jälkeen. Koulutus laskutetaan noin kaksi viikkoa ennen tilaisuutta. Katso peruutusehdot.


Oppimisympäristössä

  • ennakkovalmistautuminen
  • sähköinen koulutusmateriaali
  • osaamistestit
  • osallistavat työkalut
  • Q&A-keskustelu

Liity samalla jäseneksi!
Koulutus ja jäsenyys yhdessä on edullisempi kuin koulutuksen normaalihinta.


Lisätietoja

Maija Syvänen
Palvelupäällikkö
maija.syvanen@logy.fi
050 313 7259

Tällä koulutuksella on IFPSM:n PAS-sertifikaatti - lue lisää >